Drie belangrijke trends
Het werkveld fashion/design/beeldende kunst is een dynamisch werkveld. Constant worden nieuwe ontwikkelingen gedaan, niet alleen rond wat de maatschappij als ‘mooi’, ‘praktisch’ of ‘vernieuwend’ ziet, maar ook in de werkwijze en techniek. Omdat er zo veel gebeurt rondom dit werkveld, en omdat dit werkveld ontzettend breed is, heb ik ervoor gekozen fashion, design en beeldende kunst op te delen en per onderdeel een of twee trends te noemen.
Fashion
- Getting 'woke'Vooral jongere consumenten houden zich bezig met wat bedrijven voor invloed heeft op het milieu en werkomstandigheden van arbeiders. Ze passen hun koopgedrag ook aan op waarin ze geloven. Ze hebben een sterke voorkeur voor merken die overeenkomen met waarin ze geloven en ontwijken de merken die hiervan afwijken. Bedrijven reageren hierop door sociale en milieubewuste thema's in hun producten te verwerken (Amed, Balchandani, Beltrami, Berg, Hendrich, & Rölkens, 2019). Deze trend kan ook worden toegepast op design.
- InfluencersInfluencers en social media helpen om snel trends te herkennen. Zij zijn zo eigenlijk een soort moderne personal assisant. Influencers zorgen voor bekendheid en een snelle verbinding tussen het merk en de consument (Pinas, 2018). Ze hebben vaak een heel groot bereik en mede daardoor ook veel aanzien. Daarom hebben ze dus veel invloed op de smaak en het koopgedrag van de consument. Iedereen wil immers het kledingstuk dat die bekende en geliefde influencer draagt. Het grootste deel van de doelgroep van de meeste merken is ook actief op social media, dus het inzetten van influencers is tegenwoordig erg effectief. Wanneer je influencers inzet als bedrijf loop je dus een stapje voor op bedrijven die hier geen gebruik van maken.
Design
- ExclusiviteitVeel consumenten willen tegenwoordig graag dat het product dat zij aanschaffen als 'uniek' wordt ervaren. Hiervoor moet het dus een exclusief product zijn. Designers of bedrijven moeten hier dus op inspelen, anders gaat de consument naar de concurrent. Het is voor designers belangrijk dat ze een product uniek en variërend maken, zodat de consument het gevoel heeft dat ze in bezit zijn van een one-of-a-kind (Mistry, 2019). Dit is namelijk wat de klant nu belangrijk vindt.
Beeldende kunst
- Terugloop van traditionele verkoopmogelijkhedenHet aantal galeries, wat een groot traditioneel verkooppunt was, neemt flink af. Telde Nederland in 2014 circa 475 galeries die zich richtten op hedendaagse kunst, in 2017 zijn dit er nog ongeveer 440. Ook de omzet van de galeries en aankoopbudgetten van bedrijfscollecties nemen af. De dalende omzet is problematisch, omdat deze sterk van invloed kan zijn op de ontwikkeling van de carrière van jonge kunstenaars (Boekmanstichting, z.d.). Deze trend is dus erg van invloed op het werkveld.
Maak jouw eigen website met JouwWeb