Drie grote spelers in het werkveld

Er zijn heel wat verschillende spelers in het werkveld Media. Natuurlijk zijn er ook in dit werkveld een aantal die uitblinken. Ik heb voor de volgende spelers gekozen, omdat ik dacht dat ze een grote invloed hadden en dus belangrijk waren voor het werkveld.

NPO

Een belangrijke grote speler in het werkveld media is de Nederlandse Publieke Omroep. Het overkoepelende orgaan bestaat uit taakomroepen, deze hebben geen leden maar wel een wettelijke opdracht, en omroepverenigingen, deze richten zich tot of vertegenwoordigen een bepaalde doelgroep. De taakomroepen bestaan uit NOS en NTR. De zes grotere omroepverenigingen bestaan uit AVROTROS, BNNVARA, KRO-NCRV, Omroep MAX, EO en VPRO . Met hun informerende, inspirerende en amuserende aanbod wil NPO het Nederlandse publiek verbinden en verrijken. De Omroep staat onder andere voor openheid voor iedereen, begrip, impact en nieuwsgierigheid (NPO, z.d.). De impact van NPO blijkt zeker uit de kijkcijfers. De NPO-zenders trekken, met een aantal van 607.000 kijkers per dag, de meeste kijkers op televisie (Kijkonderzoek, z.d.). Ook de radiozenders van NPO doen het uitstekend. Zo hebben deze radiozenders een dagbereik van 27%. Dit is een groot deel van het totale dagbereik van alle radiozenders van 65,5% (Nationaal Luister Onderzoek, 2019). NPO heeft vele omroepen, veel verschillende netten en zenders, impact op de maatschappij en enorme kijk- en luistercijfers. Kortom, een grote speler in het werkveld media.

Talpa Network

Een andere grote speler in de wereld van de media is Talpa Network. Het Nederlands multimediaal is opgericht door John de Mol. De Hoofdactiviteiten van het bedrijf omvatten radio en televisie. Verder is Talpa Network actief op internet en print (wikipedia a, z.d.). De vier belangrijkste netten van Talpa Network zijn SBS6, Net5, Veronica en SBS9. De belangrijkste radiozenders van Talpa Network zijn 538, Radio 10, Sky Radio, Veronica en Juke. Het bedrijf wil een lokaal netwerk vormen dat daar is waar en wanneer het de kijker/luisteraar uitkomt. Met hun content willen zij mensen verbinden (TalpaNetwork, z.d.). Ook de kijkcijfers van Talpa Network liegen er niet om. Talpa Network realiseert een aantal van 272.000 kijkers per dag (Kijkonderzoek, z.d.). Dit is aanzienlijk lager dan de dagelijkse kijkcijfers van NPO. Wat Talpa Network echt onderscheidt, en waardoor zij in mijn ogen tot een belangrijke grote speler gerekend kan worden, is het feit dat het bedrijf niet alleen actief is op radio en televisie. Zo zijn ze bijvoorbeeld actief met websites als Vakantieveilingen, Ticketscout en Actievandedag (TalpaNetwork, z.d.). Zo verlaat het bedrijf de gebaande paden binnen het medialandschap.

Youtube

Voor de laatste grote speler binnen het werkveld media heb ik gekozen voor Youtube. Youtube is een dochteronderneming van Google. Op dit social media platform kunnen gebruikers kosteloos video's publiceren en, voorzien van advertenties, bekijken.  Youtube behoort tot de top drie van de meest bezochte websites wereldwijd en heeft meer dan 1 miljard gebruikers (wikipedia b, z.d.). Ik heb gekozen voor Youtube als de derde en laatste grote speler, omdat er tegenwoordig meer publiek is voor wat wordt geplaatst op dit platvorm dan wat bijvoorbeeld wordt uitgezonden op televiesiezenders. De kijkers waren vooral jongeren, maar nu zie je ook dat langzaam steeds meer volwassenen de smaak te pakken krijgen. Het aanbod op Youtube is dan ook erg breed. Het bestaat niet alleen uit muziekvideo's of grappige video's van gamers, er worden ook tutorials, informatievideo's en nieuwsberichten gedeeld. Ook voor programma's als #BOOS, die anders een tv-programma zouden worden, kan het platvorm voor een onderscheidende functie en dus aantrekkelijkheid zorgen. Youtube heeft zelfs gezorgd voor allerlei functies waardoor de gebruikers (degenen die de content plaatsen) van alles te weten kunnen komen over hun kijkcijfers. Een steeds meer opkomende kans in het media werkveld dus.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb