Huiswerk theatercommunicatie
Om meer inzicht te krijgen in de werkzaamheden van de PR & marketingmedewerker ben ik gaan kijken naar mijn favoriete theatergezelschap en naar hoe zij communicatiemiddelen inschakelen. Ik heb gekeken naar wat ik van hun gebruik van communicatiemiddelen vond en welke mij het meeste aansprak. Zie hier het resultaat!
Mijn favoriete theatergezelschap is Theater Utrecht. Dit is mijn favoriete theatergezelschap omdat ze altijd hele interessante voorstellingen creëren. Wat ze zo leuk maakt is dat ze zo veel mogelijk mensen proberen te betrekken bij theater, bijvoorbeeld door het organiseren van de Maakweek, waarin verschillende jongeren binnen een bepaalde tijd een eigen voorstelling, naar de voorstelling waar het gezelschap op dat moment aan werkt, creëren. Ook het organiseren van open repetities vind ik heel tof. Daarbij komt dat ze altijd erg open en vriendelijk reageren op berichten als de vraag voor een meeloopdag.
De communicatiemiddelen die Theater Utrecht inzet zijn onder andere een website met daarop allerlei informatie over hun voorstellingen, de agenda, de Maakweek en wie ze zijn. Daarnaast maakt Theater Utrecht gebruik van flyers, foto’s en zelfs trailers van de voorstellingen die ze maken. Verder maakt Theater Utrecht gebruik van social-media-kanalen als Instagram en Facebook. Ook het organiseren van de maakweek en van openbare repetities zorgt voor naamsbekendheid, en het laat zien dat ze een open karakter hebben. Theater Utrecht zorgt voor inhoudelijke verbinding met de klant en dit sluit goed aan bij wie en wat ze daadwerkelijk zijn. Ik vind dat Theater Utrecht erg goed is in het overbrengen van hun gewenste imago. Het gezelschap brengt uitdagende voorstellingen en dat brengen ze goed over. De website is mooi en overzichtelijk, de flyers zien er interessant en uitdagend uit en de trailers maken dat je zeker de voorstelling wilt bezoekem om het hele verhaal te bekijken. Wat ze misschien nog meer kunnen doen is gebruik maken van mond-op-mond reclame. Ik denk dat dit goed zal werken aangezien ze open zijn voor mensen die een dagje willen meelopen en meer, waardoor ze mensen (waaronder mij) enthousiasmeren en makkelijk over hen laten praten.
De trailer van Thuislozenhttps://www.youtube.com/watch?v=HSC17HW1SoI&feature=youtu.be spreekt mij heel erg aan. Deze uiting spreekt mij aan, omdat een video heel goed de sfeer van een bepaalde situatie over kan brengen. Naar mijn mening is dat hier ook heel goed gelukt. De video is interessant, maar toch een beetje mysterieus. Je wilt zeker de voorstelling gaan bekijken. De boodschap van de video is dat je zeker naar deze voorstelling moet komen, omdat als je dit niet doet, je nooit meer zoiets zal meemaken. De informatie is duidelijk: de boodschap komt over en de praktische informatie wordt aan het eind van de video laten zien. Het enige wat in deze video nog niet duidelijk wordt is dat men op het podium naar de voorstelling mag kijken. Deze informatie zou misschien wel meer mensen trekken, want het is een unieke ervaring.

Maak jouw eigen website met JouwWeb